Det är lätt att tro att hoten mot en verksamhet i första rummet är externa. Det kan röra sig om konkurrens och prispressning, distributionssvårigheter, problem att attrahera duktig personal eller varför inte ökade råvarupriser.
I strävan att positionera sig gentemot externa hot och risker är det enkelt att glömma bort hur interna problem ska behandlas och i vissa fall kan det faktiskt vara så att organisationen i sig själv är sin egen värsta fiende.
Organisationen finns primärt för att utföra affärskritiska uppgifter på ett så effektivt och kvalitativt sätt som bara möjligt är. Det här är speciellt viktigt i exempelvis konsultorganisationer där strukturkapital spelar en viktig roll för att kunna maximera marginalerna. Men också i traditionell linjeverksamhet är det förstås viktigt att kunna producera kvalitativa produkter eller tjänster som kan säljas till ett konkurrenskraftigt pris.
Men det finns som sagt ett ”men”, vilket det nästan alltid gör.
De allra flesta organisationer som jag upplevt har varit strikt hierarkiska. Top-down liksom. Vid vissa tillfällen har organisationerna internt kommunicerats som platta, men även i dessa har det pekats med hela handen.
Nästan alla har en chef och nästan alla chefer har i sin tur en chef – chain-of-command kallas det visst. Längst upp i toppen sitter kanske en styrelse och är företaget noterat finns det en drös aktieägare.
Det är inte sällsynt att det gäller att ha torrt på fötterna uppåt i organisationen och det kan vara viktigt att visa att man åstadkommer det ena eller det andra.
Inte alltid är det så viktigt vad man gör. Istället kan det vara viktigare att man gör något, för att inte tala om hur man gör det. Det kallas i allmänhet för internpolitik.
Frågan är om det time-to-market är den absolut viktigaste framgångsfaktorn. Det är tveklöst en viktig aspekt och det ska åtföljas av en genomtänkt och kontinuerlig marknadskommunikation, men är det viktigast? Trots allt finns det ju en kund någonstans därute som förväntas köpa tjänsten eller produkten.
Att utveckla och lansera tjänster och produkter för att tillgodose interna behov kan bli – eh – kontraproduktivt.
Det som driver verksamheten framåt trots allt är försäljning och återköp, eller för den delen räckvidd och pageviews, snarare än att påvisa aktivitet i gräsrots- och mellanskikten för en styrelse eller ledningsgrupp på high council-nivå. Och det är inte så att det du bygger med nödvändighet driver trafik och försäljning. Det är de allra flesta med en fot på nätet överens om.
Ta istället tillfället i akt att använda de många verktyg som finns tillgängliga för att ta reda på vad dina kunder egentligen vill ha. Det är de som håller verksamheten flytande och det är de som är dina bästa ambassadörer – eller värsta fiender. Misströsta förvisso icke om det skulle vara som så att du saknar en tjänst som kan driva direkta intäkter. Webben är en fantastisk plattform för CRM.
Faktum är att det kan vara en riktigt god idé att bjuda in kunderna att delta i utvecklingen av produkten eller tjänsten. Det skapar delaktighet och du har möjlighet att få långt mycket bättre indata till ett lägre pris än du skulle få av traditionella kvalitativa undersökningar som ställs mot kvantitativa.
Foto: Daveybot
2 comments
Per Wiklander says:
januari 14, 2009 at 1:41 f m (UTC 1)
Hej Stefan!
Jag tycker att det vore jättebra om ditt RSS-flöde skickade med hela artiklarna. Det blir jobbigt i längden att läsa en liten snutt i Google Reader och hoppa fram och tillbaka. Jag går till din sida och kollar i alla fall om det verkar intressant.
Stefan Deak says:
januari 14, 2009 at 2:03 f m (UTC 1)
Oj, det ska jag omedelbums försöka åtgärda. Tack för påpekandet!