«

»

Dec
18

Har du laddat din webbtjänst med komo?

När du bygger en webbtjänst är det en mängd antal komponenter som måste ramla på rätt plats för att allt ska fungera: back-end, front-end, databaskopplingar, informationsarkitektur, interaktionsdesign, funktionalitet, ett snyggt skal, positionering, CRM-processer, delbarhet, ja, för att nämna några delar.

Men det finns ytterligare en komponent som är viktigare ändå; en komponent som differentierar det som är mediokert från det som är bra och det som är bra från det som är briljant och som nästan är omöjligt att sätta fingret på.

Låt oss kalla den för komo.

Komo” är hawaiianska och betyder ”känsla” (under förutsättning att mina efterforskningar inte lett mig fel). Ett annat ord som skulle kunna användas och som är mer vedertaget är det melanesiska ordet ”mana” som ungefär betyder ”övernaturlig kraft”. Ytterligare ett exempel är tyskans ”fingerspitzgefühl”.

Jag har valt ordet för att fortsätta i något som nästan har blivit en tradition i tider då vettiga domännamn är svåra att få tag i. Wikipedia springer som kanske bekant ur hawaiianska och namnet till operativsystemet Ubuntu är hämtat från bantuspråk.

Nu menar jag inte på något sätt att vi ska bli religiösa i vårt webbutvecklande, men vi ska ta hänsyn till den sista okända komponenten som skiljer en helt vanlig ”application” från en killer application. Något recept på hur man bygger killer apps finns mig veterligen inte än. För musikindustrin sägs det ju att exempelvis Phil Spector, Dennis Pop och KLF knäckte koderna, men så är ju också mänskligheten lika gammal som mänskligheten själv.

Icke desto mindre är den här ingrediensen viktig eftersom det är den som i slutändan kan komma att avgöra hur lyckad din satsning kommer att bli.

Komo kan vara en mängd olika saker och det behöver inte vara detsamma för olika webbtjänster. För Facebook är det kanske det som kallas för ”network effect”. För Google skulle det det dels kunna vara deras indexeringsalgoritm, men också tjänsten simplicitet.

Som motexempel kan jag säga att Eniro är en tjänst som skulle må bra av en rejäl överdos av komo.

Nu är frågan hur du jobbar med att ladda din webbtjänst med komo, vilka platser du tycker har komo och vilka du tycker saknar det.

Keep ‘em coming!

/s

2 comments

  1. Jonas says:

    Komo,

    Dis sait haz it: http://universe.daylife.com/

  2. Sara says:

    Intressant tanke. Antagligen kommer vi att se x antal webbtjänster gå i graven under 2009 då investerarna drar åt sig öronen, och de som överlever måste ju bli de som har det där lilla extra.

Lämna ett svar till Jonas Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>