«

»

Maj
15

E-handeln har alltjämt mycket kvar att lära av detaljhandeln

Webben är ett fantastiskt medium, ett material utan egenskaper, som Löwgren och Stolterman säger i ”Design av informationsteknik”.

E-handeln är något som fortsätter att växa, vilket man kan läsa i den senaste utgåvan av E-barometern. Ändå har e-handeln mycket kvar att lära av traditionell butiksförsäljning.

Traditionell butiksförsäljning brottas med problemet att visa upp så många varor som möjligt under tiden som kunden befinner sig i affären. Dessutom ska det vara enkelt att hitta.

Livsmedelsbutiker brukar ju sägas lägga mejeriprodukter långt in i butiken för att tvinga kunden att gå en snitslad bana och på så sätt exponeras för så många erbjudanden som möjligt. Vissa livsmedelsbutiker är också duktiga på att uppmuntra merförsäljning genom att placera närbesläktade produkter bredvid varandra, exempelvis ost och osthyvlar, kex och kanske till och med druvor.

E-handeln har egentligen inte det här problemet, vilket i sig bidrar till att skapa andra problem. Där detaljhandeln måste lägga mer vikt på vad kunden ska exponeras för och alltså tvingas att bestämma vad som är viktigt att visa upp, lägger e-handeln gärna ut stora delar av sortimentet på förstasidan – för att man kan.

Skälet till detta är förstås en fåfäng förhoppning att besökaren ingående läser precis allt som ligger på sidan. Från vänster till höger, uppifrån och ned.

Det är inte riktigt på det viset det fungerar.

På webben går det utmärkt bra att visa upp hela sortimentet på förstasidan. Emellertid bidrar det till att mindre vikt läggs vid vad som är viktigt att visa upp och vill det sig riktigt illa, kan detta resultera i resignation från organisationen, där man helt enkelt inte bryr sig om vad kunden tittar på – så länge kunden tittar på något över huvud taget.

För kundens vidkommande, så är det ju tänkbart att man inte ser skogen för alla träd, exponeras mot irrelevanta erbjudanden och i värsta fall studsar på sidan – med andra ord att köpintentionen försvinner och det som hade kunnat bli en kund lämnar sidan för att aldrig komma tillbaka.

Kommentera

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>