»

Dec
17

Search Engine Zeroptimization – en framtida affärsidé

Den här bloggen existerar av ett enda skäl; strävan att ta kontrollen över mitt eget namn på internet.

För ungefär två månader sedan skrev Wired Magazine att nya tjänster som Twitter och Facebook fick bloggformatet att kännas 2004. Och det är sant. Samtidigt är det inte tu tal om att bloggen som publiceringsverktyg är överlägset både Twitter och Facebook – i alla fall till dess att vi alla börjar prata ett Orwellskt nyspråk. Tro mig när jag säger att 140 tecken inte duger till att utveckla några djupare tankar.

Nåväl, den här bloggen handlar i allmänhet om att ta kontrollen över eget namn i sökmotorernas resultatsidor och i synnerhet att trycka bort en särdeles otacksam bild på mig själv som är publicerad på Stockholm Finest. Jag har aldrig gjort mig väl på bild, det vet var och en som sett mitt studentplakat anno 1993. Och det må vara förmätet att tro att någon annan än jag själv någonsin kommer att söka på mitt namn; men det här handlar om principer.

Allt mer av vårt innehåll digitaliseras och blir sökbart. Samtidigt är det svårt att sia om vad det egentligen är som kommer att rankas högt. Nu har Stockholm Finest en sjutusan till pagerank, vilket gör att i det närmaste allt som hamnar däruti åker till tops med raketfart.

Det finns en hel del företag som jobbar med att vara behjälpliga att lyfta upp olika sidor med hjälp av olika nyckelord. Search Engine Optimization, eller SEO kort och gott, kallas det för och det är något av de mest prisvärda marknadsförings åtgärderna du kan ägna dig åt – givet att det inte är alltför mycket konkurrens om ett visst ord.

Men hur är det egentligen med search engine zeroptimization, eller SEZO, dvs motsatsen? Många har säkert hört talas om det som i allmänhet går under benämningen streisandeffekten. Kortfattat handlar det om att ju mer man vill ta bort något från internet, desto mer kommer det att sprida sig. Spridningen är inte styrd av naturlagar utan av psykologi.

Det går alltså knappast att be någon ta bort något som man inte vill ha där eftersom det kommer att leda till att den man ber plocka bort materialet genast kommer att posta ett inlägg på Facebook eller Twitter där de skriver något i stil med:

Varför vill Barbra Streisand att jag ska ta bort den här bilden?

Folkstorm och besökssiffror som rusar i höjden – för att inte tala om spridningseffekten.

Vad du däremot kan göra, är att trycka undan oönskat innehåll, genom att lägga andra saker emellan – något som ytterligare kommer att spä på mängden data som publiceras årligen på sikt. Det här är egentligen en naturlig del av SEO, eftersom man alltid trycker bort något annat till förmån för sitt eget material. Men tillämpningen är ännu inte uttalad.

Mitt nystartade projekt går alltså ut på att förpassa ett foto, publicerat på Stockholm Finest, som idag ligger någonstans på sjunde plats i Googles SERP till sidan två eller allra helst sidan sju. Vi får väl se om jag lyckas…

/s

11 comments

  1. Andreas says:

    Det roliga är, som du beskriver i artikeln, är att om man läser detta inlägg kommer man bli nyfiken och googla på bilden, även om man inte känner dig ;) (är skyldig som få)

  2. Stefan Deak says:

    LOL! Ja, jag vet, det är en inbyggd bugg i inlägget.. Men jag bjuder på det :)

  3. Christian Rudolf says:

    Att starta ett linked in konto och länka från denna bloggen dit är ett sett du snyggare till SERP:en

  4. Christian Rudolf says:

    steget före ser jag ;-)

    nästa steg är att skriva en artikel på en annan stark blogg, där man optimerar på ditt namn, då åker de ned ett snäpp till

  5. Stefan Deak says:

    Right, om jag ber snällt kanske jag kan få komma in och gästspela på Online PR – eller vem vet – kanske till och med på Disruptive en vacker dag ;)

  6. Magnus says:

    Ja, det här är intressant! reputation marketing, jag hjälpe en bekant till mig som blev hårt ansatt av några ganska otäcka tankesmedjor (no names here). Jag höjde upp de bra artiklarna så nu toppar bara bra artiklar SERPen om man söker på ”vännens” namn. :)

  7. Martin says:

    Intressant inlägg Stefan! Har flera kompisar som har klagat just på olika mingelsajters rankingar på deras namn.

    Länkar till din blogg med ditt namn i ankartexten så du pushas lite åt rätt håll. :)

    http://ms–online.blogspot.com/2008/12/fem-snabba.html

  8. Christian Rudolf says:

    Du e välkommen ;-)

  9. Nikke Lindqvist says:

    Man lär sig mycket på den här typen av PR-optimering. Och det är redan en affärsnisch inom SEO.

    Christian Rudolf har rätt. Men stanna inte vid Linked In. Häng på varend social media-sajt som finns och länka sedan till dina profilsidor där. Det går att äga förstasidan på Google på sitt namn. Jag är nästan där nu.

  10. Antonio Riveras says:

    Väldigt roligt och intressant inlägg! Hjälper dig gärna med en länk hit med ditt namn i ankartexten!

  11. Stefan Deak says:

    Jag tackar er för allt stöd. Nu sjöng det sannerligen till i SERP:en :D

Kommentera

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>