«

»

Jan
01

Lets use smarter internet marketing to turn the financial situation around

Första dagen på det nya året och isen ligger spegelblank på fjärden. Det är under 2009 det händer. Allt som krävs att vara litet smart. I alla fall om vi får tro IMC – Internet Marketing Conference.

In i det nya året tar vi nämligen med oss en hälsning från IMC, som skickades ut via ett känt socialt nätverk.

Hälsningen lyder precis som rubriken:

Let’s use smarter internet marketing to turn the financial situation around.

Det låter ju alldeles fantastiskt, men vad betyder det egentligen?

Är det kanske så att dålig internetmarknadsföring (internet marketing) under 2007 lade grunden för en rejäl global finansiell urblåsning som bottnade i kreditinstituten? Och är det så att allt vi behöver göra för att ställa allt tillrätta är att vara litet smartare med budskapen och positioneringarna under 2009 års internetmarknadsföring? Förmodligen inte.

Eller är det så att de stora bristerna med internetmarknadsföring i bemärkelsen traditionell reklamannonsering direkt tillämpade på internet börjar hinna ifatt oss och det vill till att vi ändrar på något för att inte internetmarknadsföringsmarknaden ska sjunka i havet med man och allt? Jag hoppas det.

Nu är ju förstås internetmarknadsföring ett tämligen vitt begrepp som kan innehålla det mesta från sökmotoroptimering, sökmotormarknadsföring, optimering för sociala medier, e-postmarknadsföring, viralmarknadsföring, affiliate-marknadsföring och sist men inte minst banners som kan positioneras kontextuellt eller med hänsyn till mottagarens beteenden – ungefär det som ICA gör nuförtiden med sin DR, fast på nätet.

Man räknar exponeringar mot sidvisningar, genomklicksfrekvenser, konverteringsgrader och ställer det mot produktions- och distributionskostnad.

Och visst är det så att det finns fördelar med att göra reklam på nätet. Produktionskostnaden är låg, liksom distributionskostnaden och en genomklicksfrekvens på fyra tusendelar väl kanske inte fy skam det heller eftersom det tyder på att i alla fall någon ser de där annonserna fortfarande.

Men det gör inte möjligheterna med internet rättvisa.

Vad jag tror om internetmarknadsföring under 2009 är att vi kommer att se större annonsformat än under 2008. Dels för att skärmarna blivit större men också eftersom allt fler drabbas av folksjukdomen banner blindness, vilket följdaktligen gör att annonserna måste vara större för att synas. Jag tror också att de sociala nätverken kommer att bli mer belastade med digital reklam. I takt med widgetifieringen av nätet är det sannolikt att fler e-handelsföretag börjar jobba mer med affiliate-verksamhet där vem som helst kan sätta upp en filial och tjäna en liten slant på kontaktförmedlingen.

Vad jag hoppas på av internetmarknadsföring under 2009 är att marknadsbudgetarna stramas åt ordentlig. Det kommer att leda till att marknadsavdelningarna istället måste skifta fokus mot marknadsföring genom sociala medier och lära sig att använda dessa på det sätt som de var avsedda att från början – att föra en dialog och bygga relationer med sin omvärld. För att åstadkomma detta måste de lära sig att sälja utan att sälja.

Har de inga pengar att skapa annonskampanjer för, har de i alla fall tiden att jobba med sociala medier. Jag hoppas också att lägre marknadsföringsanslag leder till att olika verksamheter lägger ner mer tid på att bygga välstrukturerade webbplatser som optimeras för sökmotorindexering.

Ingenting av det här kommer nog att få kreditkrisen att ta till harvärjan, men det kommer att göra internet till en drägligare plats att vistas på, vilket vi alla vinner på.

Jag tackar ödmjukast för hälsningen men hade nog väntat mig mer av IMC än en digital direktreklamsfloskel distribuerat i ett socialt nätverk.

Men det var 2008 och nu är det 2009 och nu spottar vi i nävarna, tar nya tag och ror hem den här skutan.

3 comments

  1. Maria på MIKU says:

    Hej!
    Jag startade bloggar i december -08 för att marknadsföra mitt företag på internet. Som du skriver så vill jag föra dialog på nätet, inte ”bara” lägga ut information som jag gör på hemsidan. Jag vet ju inte om mina kunder ser mig men jag gör allt jag kan för att ta reda på och sjösätta saker som ger skjuts på bloggarna. Mina bloggar ska vara fulla av komo! Iaf vill jag det coh satsar på öppenhet och olika fokus i olika bloggar.
    Mvh Maria på MIKU

  2. Stefan Deak says:

    Men du har implementerat mätverktyg för bloggen? Om inte så är det något som du genast bör ta itu med. De hjälper dig att se besök, var de kommer ifrån och vad de tittar på. Google Analytics är perfekt för ändamålet och överträffar till och med många kommersiella verktyg.

  3. Paul M. Weiss says:

    Tack för din nyanserade och kloka artikel.Det är än så länge för få som har förstått att nätet i verkligheten är människans chans att vända den traditionella industrikommunikationen (Reklam = att ropa) till att ”Lyssna” och ”Lära”. Demand Communication och konsument-lyhördhet är framtidens vinnare. Hörde en gång en mobility guru som stolt berättade hur man med hjälp av bluetoothsändare kunde pusha MMS till folk som passerade en viss butik. Det lät ju fantastiskt till man började tänka på verkligheten. I USA använder marknadsförarna 1000 USD/Person/år = 6.000 reklambudskap per person/dag. Det du pekar på är säkert både effektivare och billigare :-)

Kommentera

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>