«

»

Jan
15

Best practice inom viralmarknadsföring

Vid det här laget står det nog rätt så klart att viralmarknadsföring kan vara ett väldigt kraftfullt verktyg för att nå ut med ett budskap. Men det är nog vid det här laget lika välkänt att viralmarknadsföring kräver någonting mer än en video på YouTube eller en rolig widget med inbyggd sharing-funktionalitet.

Det finns många exempel på lyckade kampanjer, men exemplen på misslyckade är desto fler. Ett exempel på en lyckad kampanj är Daytonas nyligen instiftade bloggpris YABA, som vänder sig mot en nischad målgrupp med ett synnerligen välformulerat budskap.

Men något som får hakor att tappas och en hel värld att engagera sig är turistorganisationens för Queensland senaste kampanj ”The Best job in the world”, som på i något stort MMORPG förmodligen skulle ge en reaktion i stil med omgwtfbbqpwn.

Kampanjen ger vem som helst möjligheten att få en – well – ganska enkel projektanställning under sex månader på ön Hamilton Island som ligger på Stora barriärrevet. Betalningen är hyfsad. Ungefär 800 000 kronor får man för besväret.

I vilket fall är det här något att höja på ögonbrynen åt och det ligger helt i linje med Seth Godins tanke om ”The purple cow”. Faktum är att det är så spektakulärt att jag måste sätta mig ner och ägna en kvart eller tjugo minuter åt att skriva om det. Det är då man har lyckats med viralmarknadsföring.

Övervakningen av Lizar Island ingår i jobbet

Övervakningen av Lizard Island ingår i jobbet

Hur ser ekonomin ut i projektet då? Vi har prispengar om 1000 000 kronor. Låt oss säga att kampanjsidan kostade 1000 000 kronor att bygga. Annonseringen skulle helt och hållet kunna göras via sociala nätverk och tidningar och har förhållandevis låg kostnad, men det skulle inte förvåna mig om de kör både hängslen och svångrem och faktiskt använder traditionell reklam i form av billboard, tv, tidningar och – varför inte luftballonger. Då är det väl personalkostnader och kostnader för en rejäl rigg som kan bära trafiken som är kvar. Låt oss lägga på en 5000 000 kronor till för övrigt som i det här fallet blir produktion av diverse marknadsföringsmaterial, hårdvara, flygplan, catering, copy etc.

Om man i Sverige gick brett i vanlig bannerannonsering och betalade en miljon skulle man kanske kunna få en upp emot 20 000 000 annonsvisningar. Räknar vi bara på en CTR på 5 promille, som varken är högt eller lågt, skulle det resultera i 100 000 besök. Brandingvärdet, som förstås också är en aspekt av annonsering, räknar jag inte med. Sju miljoner skulle sålunda kunna generera knappt en miljon besök till målsidan, samtidigt kan man ju ha i åtanke att det blir ju dyrare och dyrare att rekrytera nya träffar ju mindre del av målgruppen som kvarstår.

Rådet måste alltså vara att inte skämmas för sig och sätta saker och ting i relation med varandra när man ger sig in på viralmarknadföring. Några garantier finns det förstås inte, men är du tillräckligt spektakulär kan initiativet återbetala sig långt över dina förväntningar.

Oavsett hur många som nu kommer att ansöka, så tror jag att den här kampanjen kommer att ha återbetalat sig i media och inlänkar och intresse för Queensland och stora barriärrevet innan januari är till ända – för 100 000 besök lär den nog i alla fall uppbringa.

Skulle de kunna ha gjort det på något annat sätt? Pja, det hade nog räckt med att göra en ganska enkelt satsning och se magin hända. Enligt Resumé kostade kampanjen 1,7 miljoner kronor och det har jag svårt att tro att den behövt göra. Den står nämligen redan ut ur mängden som en pingvin i Sahara.. Att erbjuda ett pressbildspaket på fem bilder som vägde 80 MB var väl kanske också en smula overkill. Slutligen var namnet kanske inte det bäst tänkbara eftersom det konkurrerar med ett redan befintligt videokoncept, men det kommer nog att gå bra ändå.

Slutligen är det väl bara att hoppas på att Hamilton Island inte är samma ö som ön i filmen The Island, men det finns det väl bara ett sätt att ta reda på.

Ansöker gör du här: The best job in the world.

Bilden hittade jag på Tourism Queensland

Kommentera

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>