Häromdagen ramlade jag på ett smått raljerande – och roligt – inlägg av Andrea Vascellari – Ways to Tell if Your Social Media Expert is a Carpetbagger. Ursprunget till inlägget kommer från The Buzz Bin – Top 25 Ways to Tell if Your Social Media Expert is a Carpetbagger. Inläggen är alltså tänkta som ett verktyg för att demaskera en charlatan från en sann specialist – eller kanske snarare en person som lever och andas sociala medier.
Tongivande personer inom sociala medier är ofta rätt, well, speciella. Det fick mig att tänka på en differentiering av målgrupper som var på tapeten för en tid sedan; den mellan digitala infödingar och digitala invandrare. Deepedition har tagit sig an den här definitionen i ett bra inlägg från början av 2008: Digital natives och immigrants plus en kryddblandning.
Där Deepedition diskuterar skillnaden mellan negative digital immigrants kontra positive digital immigrants eller assimilated digital immigrants skulle jag vilja lägga till analoga utvandrare eller analogue emigrants om man så vill, som lever i en digital exil.
Analoga utvandrare motsvarar på ett ungefär Deepeditions assimilerade digitala invandrare, med skillnaden att dessa lever en stor del av sitt liv genom digitala medier. De tar inte bara seden dit de kommer, de leder utvecklingen och de är dessa som står bakom tankar som exempelvis The Cluetrain Manifesto.
När du planerar din marknadsföring eller kommunikation på nätet tror jag att du gör dig själv en stor tjänst om du reflekterar över vem det är du vill nå – och hur du ska göra det.
För de allra flesta gäller nog att de ser internet som ett fantastiskt verktyg. Man kan boka resor, sköta bankärenden, kolla upp något på wikipedia etc. Den här målgruppen skulle jag beskriva som nyfikna traditionalister som man kan nå med en reklamslogan fäst på en stor blinkande banner eller nyhetsutskick.
Sedan finns det alltså en annan målgrupp, de analoga utvandrarna, som tar avstånd från det traditionella sättet att kommunicera, marknadsföra och göra reklam. Om du har tur kommer den här målgruppen att göra sig lustiga på din bekostnad när du kommunicerar med dem på ett traditionellt sätt. En överhängande risk är emellertid att de helt och hållet ignorerar dig och ditt budskap.
För att nå dessa människor på rätt sätt är det bra att kunna hålla någon som har bra insyn i den sociala sfären på nätet i handen.
Vad är du? En digital invandrare eller en analog utvandrare?
3 comments
Andrea Vascellari says:
januari 6, 2009 at 3:58 e m (UTC 1)
Thank you for the shout! :)
Andrea
Stefan Deak says:
januari 7, 2009 at 2:59 e m (UTC 1)
You’re most welcome :)
Maria på MIKU says:
januari 9, 2009 at 6:39 e m (UTC 1)
Hej igen,
nu har jag skrivit svar till dig i min blogg men kom på att du kanske inte ser det :-) mvh nybloggaren