«

»

Sep
24

Happy anniversary!

Idag skriver vi den 24 september 2010 och det innebär också att det var precis ett år sedan jag skrev mitt senaste inlägg. En uppdateringstakt på ett inlägg om året skulle säkert få vilken PR-konsult som helst att skaka på huvudet, men just nu känns det som att det är precis alldeles lagom.

Om jag gör en top-of-mind-återblick över det senaste året, så är det inte så värst mycket som hänt. Spotify har blivit socialt, vilket är en no-brainer, man har börjat prata om HTML5 och så verkar det som att ”social shopping” har blivit ett begrepp som har blivit hett.

I övrigt är väl mycket sig likt. Evangelisterna för sociala medier har fortfarande inte kunnat visa en trovärdig modell för hur de ska generera pengar till företagen, även om företagen faktiskt börjat visa ett intresse av att närvara i de digitala vardagsrummen.

Nyligen fick reklambyrån Grey för sig att stänga sin webbplats för att helt och fullt flytta till Facebook, säger de. Tilltaget är ju inte riktigt sant, eftersom de fortfarande anger kontaktuppgifterna på domänen. Hade de menat allvar hade de förstås stängt hemsidan utan någon hänvisning, eller bara gjort en re-direkt till facebook-sidan under tiden som domänen var aktiv, men vad gör man inte för litet uppmärksamhet. Och man vill ju inte förlora business.

Efter ytterligare ett år har jag fortfarande inte förstått mig på vilken nytta Twitter eller andra mikrobloggstjänster egentligen genererar för nytta och jag vet fortfarande inte om det är mig eller tjänsten det är fel på. Jag har bleka förhoppningar om att vara närmare ett svar på frågan om ett år eller så.

Iphone firar nya triumfer, men androidenheter har, om än i mindre skala, samtidigt fått fäste och vi har fått en ny läsplatta att leka med.

Och så verkar självuppdaterande banners ha etablerat sig vilket tyder på att time-spent till slut har blivit ett mätetal som uppfattas som relevant.

Pratet om den semantiska webben verkar tillfälligt ha hamnat litet i skymundan.

I stort har vi kommit en liten bit på vägen, men vi är alla fortfarande ett glatt gäng med laggards.

1 comment

  1. Sara says:

    Utmärkt genomgång av det gågna året Stefan! Så här sammanfattade jag min ettåriga frånvaro från yrkeslivet för några veckor sen: http://sarahernandez.se/2010/09/digitala-trender-2010-vs-2009/

    Men det här med generering av pengar, här börjar det väl ändå hända grejer. Jag tänker på just saker som social shopping, Facebookappar där man kan göra affärer direkt på FB osv. Sen handlar det ju inte alltid om direkta intäkter heller, utan om kanske en besparing på andra plan. Ett företag som bedriver kundtjänst på Twitter eller Facebook kanske sparar in på ordinarie kundtjänstresurser.

    Hur som, jag retweetar ditt inlägg, så får vi se om Twitter får nån nytta!

    Tjing
    /Sara

Kommentera

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>