«

Feb
04

Vad är det E-ON egentligen fikar efter?

Ända sedan jag första gången jag såg E-ONs rullande kampanj som går ut på att vi ska lära oss att spara energi genom att exempelvis stänga av små elektriska apparater på riktigt, har jag undrat vad de egentligen var ute efter.

Min första tanke var att det hela rörde sig om ett CSR-initiativ med syfte att få oss energiköpare att se E-ON som den leverantör som tar störst miljöhänsyn. Frågan är emellertid om den tolkningen håller.

Enligt EON står stand-by-förbrukning hos apparater för 10 % av hushållens energiförbrukning och knäckfrågan är ju förstås varför EON skulle vilja minska sin försäljning bland hushållen med 10 % (om kampanjen var riktigt effektiv vill säga).

Min senaste hypotes är därför att EON har en ganska liten marknadsandel och helt enkelt vill svälta ihjäl sin konkurrens genom att uppmana icke-kunder att minska förbrukningen av el. De EON-kunder som följer rådet och som då sänker EONs försäljning skulle i så fall kanske gå på marknadsföringskontot.

Frågan är om det inte hade varit enklare att istället prata om förnybar el. Det hade i alla fall varit mer trovärdigt i mina öron.

Kan någon förklara det här tilltaget? I’m dying to know hur man tänkt.

2 comments

  1. Esse says:

    Fast elbolagen har alltid givit tips om hur man skall spara energi (http://www.eon.se/templates/Eon2Dynamic1_1_1.aspx?id=47758&epslanguage=SV). Tror inte det behöver vara svårare än så att Eon kombinerar detta arbete med att få ut sitt varumärke.

  2. Stefan Deak says:

    Det har du ju förstås rätt i och varje gång låter det lika falskt. Men det är väl då en effektiv strategi eftersom den används, även om det säkert finns bättre förslag på kommunikation.

Kommentera

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>