Branding är bra för många saker, men inte nödvändigtvis för att maximera intäkterna eller kundupplevelsen på din webbplats. I många företag är det vanligt med extensiva brand books som utförligt förklarar vilka typsnitt och färger som får användas, vilken tone-of-voice som ska eftersträvas och hur bilderna (som inte sällan kommer från en inköpt specialdesignad bilddatabas) ska användas.
Resultatet är ofta en snygg hemsida, i alla fall när den är utskriven på blankt papper, som kanske visar sig svårarbetad eller kontraproduktiv strävan efter konvertering och intäkter.
Det hela är mycket enkelt. Branding, som är en skrivbordsprodukt, tar liten hänsyn till hur besökarna fungerar. Därför blir det svårt eller omöjligt att iterera fram en maximalt konverterande hemsida eftersom en knapp inte för vara större än si eller så eller ha en signalfärg som bevisat fungerar bättre än en annan.
Om brandingstrategin ligger som en våt filt över verksamheten blir det heller inte möjligt att arbeta optimalt med textbudskap eller kanske hur företaget syns i sökmotorerna.
Men var och en gör sig lycklig på sin fason och om det är så att onlineintäkter är så viktiga ska man förstås fortsätta med kontraproduktiv branding. Annars bör man kanske se över hur brandingen påverkar affärerna – helst innan den implementeras.
3 comments
Martin S. says:
september 2, 2009 at 9:42 f m (UTC 1)
Välkommen tillbaka – it’s been a while!
Detta inlägg går vidare till både en och annan branding-konsult.
Stefan Deak says:
september 24, 2009 at 9:11 e m (UTC 1)
Jag tackar dig för det :) Jag ska försöka se till att få ordning på torpet och komma igång igen – men Orsa kompani lovar ingenting bestämt.. Du håller emellertid ställningarna ser jag och det gläder mig sannerligen!
Social Media Marknadsföring says:
november 18, 2009 at 12:03 f m (UTC 1)
Intressant inlägg! Ska läsa genom din blogg mer noggrant under morgondagen.
Allt väl,
Magnus