Jag har alltid varit intresserad av negeringar och satsen det vars motsats är en absurditet bör undvikas att uttryckas, har varit något av en maxim.
För en marknadskommunikatör skulle nog maximen uppfattas som en smula haltande eftersom den skulle omöjliggöra för exempelvis ett bageri i att använda sig av säljbudskapet ”de godaste bullarna”. Vrid på satsen så ser ni att det blir absurt att använda motsatsen i marknadskommunikationen.
Men negation av hela fraser eller enstaka ord i fraser är inte bara roligt, det kan också vara ett kraftfullt verktyg för att komma fram till bakomliggande problem som ligge
Via tjänsten Killer Startups hittade jag exempelvis den nya tjänsten Green Globe Ideas, som fungerar undefär som Dell IdeaStorm. Besökare kan publicera förslag på hur jorden ska räddas som andra användare sedan kan rösta på.
Green Globe Ideas pay-off, ”Help save planet earth”, låter ju fantastiskt bra och det ligger väl i tiden, för, vem vill inte rädda jorden? Frågan är varför vi ska rädda jorden.
Det här fick mig att tänka på George Carlins nummer ”Saving the planet” där han just börjar vända på uttrycken och vips förstår man vad det egentliga problemet är.
Genom att variera temat blir det alltså enklare att skilja symptomen från problem, något som min kompis NEP är mycket duktig på, och det medger också att en mer effektiv och varaktig lösning kan nås.
2 comments
Maria Gustafsson says:
januari 21, 2009 at 8:10 f m (UTC 1)
God morgon Stefan Deak,
Ursäkta felstavningen, nu står det ditt namn och ingen annans :-) Nej, jag har inte provat Tweet än.
Glad onsdag!
Maria på MIKU
Stefan Deak says:
januari 22, 2009 at 4:13 e m (UTC 1)
Ingen orsak, tänkte bara att jag skulle säga till :) Testa TweetDeck vettja, men gör det på egen risk. Det är lätt att fastna i det..