«

»

Apr
27

Rekryteringsprocessen som metod för affärsutveckling

En rekrytering är inte någon lätt historia. Dels handlar det om att analysera verksamheten för att identifiera vilken typ av kompetens som krävs, men det krävs också att man tar pulsen på organisationen för att se vilken personlighetstyp som bäst passar in i organisationen.

Men rekryteringen kan också fylla andra roller. I en rekrytering har du möjlighet att intervjua ett stort antal människor som kommer från varierande branscher och roller och som bär med sig olika vinklar på hur problemen du skisserar i din platsannons ska lösas.

Om du redan har en effektiv organisation som kan plocka upp idéer och omsätta dem i praktiken har du med andra ord möjlighet att genomföra en tämligen kvalificerad fokusgrupp bestående av – well – en person. Om din organisation dessutom besitter en egen kvalificerad HR-funktion så att du kan gå igenom rekryteringen utan att köpa in externa tjänster kan du ingjuta nya idéer i en väl fungerande och effektiv men kanske desillusionerad organisation.

2 comments

  1. Martin S. says:

    Mycket intressant och förklarande inlägg. Men då gäller det att intervjua rätt typ av kandidater också, även om man säkert lyckas snappa upp ett eller annat bra från dem som inte riktigt går vidare från intervju.

  2. Maria Gustafsson says:

    Hej Stefan och Mats,
    Ja, jag håller med er om man tänker på välförberedda kandidater till tjänster. Jag har coachat några personer inför intervju/mötet och jag kan mycket väl tänka mig att det blir som en brainstormingsession om samspelet fungerar mellan dem. Smart tänkt, jag har inte gjort kopplingen.

    Mvh Maria på MIKU

Lämna ett svar till Maria Gustafsson Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>