«

»

Mar
03

Därför behöver din organisation en insatsstyrka

Det går fort på webben. Även om många tjänster som riktar sig mot slutkonsumenter kan ta år på sig att nå kritisk massa brukar de explodera i räckvidd och popularitet när det väl sjunger till. Det är det som kallas för hockey stick-effekten och som hör nätverksekonomin till.

Det hände med MySpace, det hände med Facebook och det har nu hänt med Twitter.

Dessutom finns det lanseringar av produkter som ändrar spelreglerna. Ett exempel på det är Iphone som helt ändrade förutsättningarna för hur vi laddar ner klienter till mobiltelefoner. Tidigare var det ett undantag, nu är det en regel.

Många verksamheter jobbar metodiskt i olika typer av linjeverksamhet. Man gör en förstudie, man tar fram en blueprint, man utvecklar en produkt som sedan lanseras. I den typen av verksamhet finns det ofta små möjligheter att göra avstickare eftersom det påverkar de större linjeprojekten.

Men det finns vinster att göra på att vara snabb att tillämpa sin verksamhet på tjänster som attraherar stora användartal. Snabbheten uppnår du genom att tillsätta en insatsstyrka som kan agera fritt utan att ta hänsyn till linjeverksamheten.

Genom att snabbt vara ute med en applikation kan du få press och good-will från early adaptors, men också nå nya kundgrupper och attrahera nya besökare till dina egna webbplatser.

Vilka tjänster du bör utveckla emot och vad du ska utveckla  beror förstås på din verksamhets inriktning och vilken typ av användare tjänsterna du utvecklar mot attraherar för typ av användare.

Tips på tjänster som stiger i användargrad kan du exempelvis få genom Alexas Topp 500-lista, men håll också uppsikt över tjänsten Killer Startups som på daglig basis presenterar nylanserade tjänster.

Genom att sätta upp bevakningar över dessa tjänster genom att exempelvis använda Yahoo! Pipes, kan du få en förvarning om det är så att någon av tjänsterna håller på att nå kritisk massa.

5 comments

  1. Martin S. says:

    Intressant, de där länkarna ska sparas. Thanks for sharing, som vi säger när vi ska vara lite internationaliserade.

    Nåt du tror kommer bli stort inom närmsta tiden?

  2. Stefan Deak says:

    Kah tackar dig för det!

    Well, bortsett från att alla borde ha en sida anpassad för mobiler tror jag fortfarande att tjänster som exempelvis Facebook inte kommer att överleva sig själva och att framtiden ligger i distribuerade communities. I OpenID ser jag också en rätt intressant affärsmöjlighet, men mer om detta senare.

  3. Stefan Tell says:

    En mycket bra idé, med insatsstyrka alltså. Rent generellt vore det väl toppen om fler företag stod lite mer på tå och inte alltid planerade upp sin budget (om de ens har någon) så långt i förväg.

    Kan faktiskt bli lite imponerad av företag som bara använder sig av Twingly för att hålla koll på när deras produkter eller företagsnamn bloggas och sedan gå in ibland och reagera på det. Men då måste man ha någon som har mandat och tid att ägna sig åt sånt, och det är nog inte många som har. Tyvärr.

  4. Stefan Deak says:

    Jag skulle vilja påstå det. Jag tror att många tillfällen går företagen förbi just för att de har en för lång planeringshorisont och inte mäktar med att anpassa sig snabbt nog för att åstadkomma ”quick wins” som på sikt inte straffar sig.

    Utvecklingen går ju inte heller långsammare eftersom antalet aktörer hela tiden blir fler. Därför är jag rätt övertygad om att möjligheterna kommer att bli fler vad det lider. Kanske kan det bana väg för en utveckling i den här riktningen.

  5. Stefan Deak says:

    Här är en till lista som man kan använda som utgångspunkt för att se vad det är som rör på sig: http://movers20.esnips.com/

Lämna ett svar till Martin S. Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>