«

»

Jan
13

YABA-nomineringen och ödets ironi

Jean-Paul Sartre

Jean-Paul Sartre

För några dagar sedan skrev jag ett något bitskt inlägg på Online-PR angående Stora Bloggpriset och dess brylling YABA – Yet another blog award. Några timmar senare hade jag själv blivit nominerad till YABA.

Dilemma!

Någon möjlighet att byta fot i nästa andetag, smickrad som är jag, ser jag platt inte. Alltså måste jag med nödvändighet fortsätta att ondgöra mig över bloggpriser per se. Samtidigt kan jag inte avsäga mig

nomineringen eftersom jag tycker att det skulle vara respektlöst gentemot nomineraren eller nominerarinnan. Att göra en Sartre (inga jämförelser i övrigt) skulle kunna vara en utväg.

Dilemma!

Jag är skeptiskt till det här med bloggpriser eftersom jag tycker att besökarantal, inlänkningar, kommentarer i sig borde kunna utgöra ett tillräckligt stort pris. Men framför allt är jag en smula bekymrad eftersom jag är rädd för att bloggar – om stora bloggpriser blir tillräckligt stora – kommer att börja normaliseras för att passa in i vissa ramar. Det skulle vara synd på mångfalden tycker jag.

Alexander Schulman har ju gjort rent hus med Aftonbladets initiativ i sitt inlägg ”Det patetiska bloggpriset”. Hur man än vrider och vänder på det blir det nog litet fnoskigt. Om folket får rösta blir det en övning i nätverksstorlek och om en jury röstar så har de ju aldrig möjlighet att utvärdera var och varenda blogg. Visst finns där en kvalitetsskillnad mellan Aftonbladets utspel och Daytonas mer uppriktiga intention – kanske skulle det kunna innebära en öppning.

Alls icke. Dilemma!

Samtidigt har man väl inte sett på maken till aktivitet i bloggosfären sedan FRA-debatten peakade under förra året och det kan i det närmaste jämföras med den febrila aktiviteten på LinkedIn under slutet av förra året. Och det är ju roligt förstås. Nikke Lindkvist tycks exempelvis planera en kampanj i bästa Obama-stil. Och Sara på Online-PR har också fått vittring.

Man producerar banners, jobbar med distribution och positionering, använder de sociala nätverken för att rekrytera sympatisörer. Det är litet som i tomteverkstaden innan jul, tänker jag mig.

Och det är väl det som gör det här intressant. Kampanjandet online. Vi vet hur Barack Obama gjorde och vi kan göra samma sak själva. Verktygen finns därute och det är bara att sätta igång med blogginlägg, tweets, youtube-klipp, bannerproduktion, adwords, podcasts, friending på Facebook osv. Det är helt enkelt en övning i online-kampanjande.

Vi får väl se hur den här historien slutar.

Dilemma!

Foto: Photigule

4 comments

  1. Sara says:

    Darling, du kan inte dra dig ur nu. Jag har redan röstat på dig, ska det vara förgäves?!

  2. Stefan Deak says:

    Göta petter, vad har jag gett mig in på.. ;)

  3. Christian Wilsson says:

    Du fick en röst från mig också.

  4. Stefan Deak says:

    YAY!

Lämna ett svar till Stefan Deak Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>