«

»

Jan
28

Vägen till att lyckas går via att misslyckas

Häromdagen var jag hemma hos Paul Isakson och hälsade på och hittade där ett inlägg som pekade mot en kampanj som Honda kör: Failure: The secret of success. Well, lätt för en av världens ledande tillverkare av motorcyklar att säga tänker kanske du.

Icke desto mindre.

Att vägen till att lyckas går via att misslyckas är ingenting nytt under solen och tar sig uttryck i formler som exempelvis trial and error, som ju är en arketypisk metod för att lära sig något.

Man måste lära sig krypa innan man kan gå och springa. Och lär sig gör man ju hela livet – och ofta genom att snubbla, eller till och med dratta på ändan. Man reser sig, borstar av sig och går vidare åstad, bara litet smartare än innan.

Så fungerar det i den analoga världen och så fungerar det ock i den digitala.

För visst kan man kosta på sig att göra misstag på nätet. Nu är det ju förstås skillnad mellan misstag och misstag. Ett misstag man inte vill göra är att bygga ett community för 50 miljoner över fyra år som ingen sedan vill använda. Det är bara dyrt – och tråkigt.

Men man kan tillåta sig att treva sig fram i det fuzzy frontend som den digitala sfären faktiskt är. Nomenklaturer saknas i stort sett och även om många vet ungefär vad de vill ha, är det få – om någon – som på förväg vet hur exakt hur det ska fungera eller se ut. Ju mer du är benägen att prova nya grepp, desto större möjligheter har du att träffa en sweet spot.

Är du öppen med dina intentioner är nätet förlåtande, även om molnet kanske inte glömmer i första taget.

Alltså gör, lyssna och iterera. Det behöver inte vara svårare än så och det är bättre att göra och göra om och göra rätt än att ägna hundra år av förstudier i väntan på en perfekt blueprint som kanske aldrig behagar visa sig.

2 comments

  1. Daniel says:

    Tja Stefan!

    Det låter spännande det här. Bra stuff du har för övrigt. Jag lägger till dig på min blogroll

    //Daniel

  2. Jonas says:

    Mycket bra inlägg. Filmen var väldig inspirerande, men man undrar ändå; vad ska de företagen som aldrig lär sig av sina misstag göra för att överleva? En ekonomi är väl väldigt darwinistisk (?) och där gäller survival of the fittest.

Lämna ett svar till Jonas Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>