«

»

Jan
13

Tailsweep och framtidens marknadsföring på nätet

Den perfekta annonsen

Den perfekta annonsen

Genom LinkedIn fick jag ett tips av Christian Rudolf om en artikel, med tillhörande intervju, som han publicerat på Disruptive om Tailsweep. Det gav mig en anledning att titta litet närmare på vad Tailsweep är för något.

Att intervjun skulle vara smygfilmad, vilket grodperspektivet och Joachim Lerulfs avslappnadhet antyder, är ju barockt och faller på sin egen orimlighet. Samtidigt vill jag nog minnas att man oftast såg honom i kostym och slips, när han var säljchef på Spray back-in-the-days (se videon längst ned)

Tailsweep är ett annonsnätverk, med den stora skillnaden att de primärt vänder sig mot bloggar. Genom att vända sig till specifikt mot bloggarna gör man alltså något som annonsörer tidigare varit rätt oroliga för.

Under min tid på Spray arbetades det hårt med att förmå annonsörer att annonsera på privata hemsidor och bloggar, något som ofta visade sig vara ofruktbart. Skälet var förstås det att annonsörerna var rädda för att figurera i otillbörliga kontexter av vilka det explicita materialet var något av de mest fruktade dito.

Nu har attityden gentemot UGC lättats upp något och Tailsweep gör förstås helt rätt i att distribuera ut annonserna i bloggosfären. Det här är de ju inte ensamma om att göra eftersom TradeDoubler och Double Click sysslar med snarlika saker. Skillnaden består just i inriktningen mot bloggosfären som mediabärare.

Naturligtvis är det helt rätt tänkt att distribuera ut annonserna på en så stor yta som möjlig, inte minst med tanke på att internet håller på att fragmentiseras. Tidigare har hemsidan varit den centrala punkten för informationspublicering, men tack vare RSS-flöden och mashups, för att inte tala om sökmotorerna som de riktiga portalerna, börjar ju platsen där information publiceras bli allt mindre relevant.

De mer traditionella annonsbärarna som för alldel Spray eller MSN där man försökt att bygga slutna universum kommer att få det svårare att hänga med i svängarna. För att bibehålla räckvidd och kontaktytor för att på så sätt vara ett intressant alternativ för annonsörer kan de komma att tvingas växa med hjälpa av uppköp eller produktutveckling. Oavsett om de väljer något av alternativen eller en kombination, tror jag att det blir svårt att hålla annonsnätverkens takt. I vilket fall blir det dyrare.

För att vara attraktiv som annonsplattform är i allmänhet räckvidd och antal kontaktpunkter centralt.

Tjänster som Tailsweep kan å andra sidan snabbt bygga räckvidd och sannolikt enkelt ge turboinjektioner i form av förbättrade marginaler för publicisterna som upplåter annonsyta – dvs bloggarna i det här fallet. Kostnaden torde också vara lägre än att tillhandahålla stora tjänster som kräver driftsättning, utveckling och marknadsföring.

Det som talar till de slutna nätverkens fördel är att de ofta har medlemsinloggning vilket ger långt mycket bättre möjligheter till informationsinhämtning och målriktad annonsstyrning än exempelvis Tailsweep bör kunna erbjuda.

Visserligen kan man tänka sig att någon som besöker en modeblogg är intresserad av mode, men har du ett antal tjänster i ditt nätverk och kan extrahera implicita och explicita preferenser, kommer du att ha en upper hand ytterligare ett litet tag.

Och där blandas Google AdPlanner, som Jesper på Online-PR skrev om häromdagen, in i leken. Google börjar i allt högre utsträckning äga informationen kring din digitala identitet. Det är något som de lyckas med genom att helt enkelt ligga som ett lager på din internetvardag. Kanske använder du Gmail, du bloggar och använder Google Analytics, eller så använder du Google Docs eller någon annan av produkterna i deras portfölj.

Med sin AdPlanner som ser ut som vilket flight-verktyg som helst och med den data som Google kan extrahera från sina medlemmar kommer man förmodligen att kunna nå väldigt specifika målgrupper med kirurgisk precision. Så även om framtidens annonssäljare sitter löst till, kommer det att finnas desto mer utrymme för duktiga traffic-operatörer.

Det är enkelt att fokusera på i vilken utsträckning annonsören vill synas på annonsplattformen och i den diskussionen är det lika enkelt att glömma bort om avsändaren på annonsplattformen vill förknippas med annonsören. Jag tror att det här förhållningssättet på sikt kommer att normaliseras något.

Nu när alla som vill kan bli egna varumärken på ett helt annat sätt än tidigare är det tänkbart att publicister (dvs i det här fallet bloggare) också kommer att bli mer noggranna med vilka varumärken de själva associeras med, något som i sig kan öppna upp för en ny aspekt av vikten med CSR. Men det återstår väl alltjämt att se.

Vad jag väntar på är nog i första rummet innehållsmoduler som kan exporteras, distribueras och importeras fritt med bibehållna annonser, där annonsintäkten för ett klick eller en annonsvisning tillfaller den ursprungliga innehållsskaparen snarare än den importerande aggregatorn, dvs där innehåll blir helt obundet vissa domäner eller webbplatser. Om Tailsweep kan lösa det kommer jag definitivt att skapa ett konto.

Bilden kommer från CNN Business 2.0 artikel The quest for the perfect ad.

4 comments

  1. Christian Rudolf says:

    Gillade din sista spaning där om det flyttbara innehållet!

    Jag glömde stativet så jag improviserade ;-)

  2. Stefan Deak says:

    LOL! Well, det du var stadig på handen i alla fall :) Finemang, då tycker jag att vi ska börja titta på det. Nätet står inför en massiv widgetisering och det kommer inte bara att gälla annonser och köpwidgets, utan även content. Om det är jag viss.

  3. Joachim Lerulf says:

    Stefan, det var länge sedan! Givande och intressant att läsa din bloggpost!

    God fortsättning på ett nytt spännande år för bloggosfären.

    /Joachim, Tailsweep

  4. Stefan Deak says:

    Ja, det var det sannerligen. Kul att du gillade det. Som sagt tror jag att ni har framtiden för er så keep it up!

Lämna ett svar till Joachim Lerulf Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>