«

»

Jan
15

När ett varumärke vill bli kompis med dig

Igår hände någonting märkligt. I min mailbox hittade jag en kompisinbjudan på Pusha – från dejtingtjänsten E-kontakt (som för övrigt knyckt även knyckt åt sig användarnamnet Mötesplatsen).

Att företag börjar följa privatpersoner är ingenting nytt och det har man diskuterat i över ett halvår. Men då har det gällt twitter som är en regelrätt kommunikationskanal. Ett exempel är ju Comcast som på Twitter heter Comcastcares. För Comcastcares är ju ett rätt anonymt namn, men det finns en person bakom namnet. Han heter Frank Eliason och är ansvarig för något som kallas Digital Care.

Men varför vill Ekontakt (om det nu är det företaget som skapat ett konto) bli kompis med mig på Pusha? Är de intresserade av de länkar jag publicerar? Vill de bygga relationer och i så fall varför? Och vem är egentligen människan bakom kontot? Eller vill de bara att någon skriver om dem? Är det här ett nytt sätt att rekrytera kunder? Allt är mycket oklart och jag förstår uppriktigt inte syftet bakom blinkningen.

6 comments

  1. Sara says:

    Det kanske är nån som vill dejta dig!

  2. Maria på MIKU says:

    Hej Stefan,
    Jag har inget svar på din fråga men jag tänkte osökt på alla spammail om ”harder, longer” som kommer i min mail…lite fel målgrupp… Maria kanske är ett mansnamn i andra länder? ;-) Jo, jag undrar om du vill hjälpa mig, hur jag ska få pusha-ikonen i inläggen så som du har? Jag använder Blogger/Blospot och jag hittar inte i html-koden.
    Mvh Maria på MIKU

  3. Stefan Deak says:

    @ Maria, det är oklart om mina kunskaper räcker så långt, men jag kan försöka. Logga in på ditt konto och välj ”Mall” i modulen ”Hantera bloggar”.

    I vyn visas källkoden (jag var tvungen att växla över klassisk vy för att hitta taggen) till din blogg och där ska du leta efter (ctrl-f) den här taggen:

    Precis innan den taggen lägger du till kodsnutten som du hittar på en av undersidorna på Pusha: http://www.pusha.se/pushaknapp.

    Där hittar du också andra ikoner som du kan byta ut bilden i ”img src”-taggen mot.

    Vill du vara riktigt fräsig, kan du göra som Christian på http://www.disruptive.nu och lägga in en smart knapp som också visar antalet pushningar. Fast det har jag inte ens vågat testa att göra själv, så det törs jag inte råda om hur det går till :)

    Lycka till och återkom om du stöter på patrull. Kanske att Martin S på http://blogg.dileno.com/ annars kan hjälpa dig. Han är en riktigt vass programmerare och mycket trevlig därtill :)

  4. Stefan Tell says:

    De kanske har identifierat dig som en person som sitter hyfsat högt upp i hierarkin och är bra att ha kontakt med, fast det känns också som ett rätt dåligt sätt att inleda en kontakt på.

    Sen kan jag tycka att man ibland förvirras av olika sajters sätt att hantera och använda sig av kontakter/vänner. På t ex Flickr är det oftast bara ett sätt att hålla koll på någon annan fotografs flöde, det behöver inte vara mer intimt eller personligt än så. Och då är det lätt att man kör vidare i de hjulspåren på t ex Pusha och lägger till ”vänner” lättvindligt för att sedan upptäcka att det hade en annan innebörd.

  5. Stefan Deak says:

    Först tänkte jag att det kanske hade att göra med att jag tidigare jobbat med dejtingtjänster. Men det vet jag inte om det håller som förklaringsmodell.

    Nevertheless, E-kontakt får gärna bli kompis med mig, men då vill jag nog helst ha ett namn på en person. Det känns mer transparent på något vis..

    Men visst har du rätt. Kompisar, followers, kontakter eller vad det nu heter.. Det kanske inte är så mycket att dra växlar på när allt kommer kring.

  6. Maria Gustafsson says:

    Tack för rådet Stefan,
    jag blev darrig när jag var inne i koderna och letade… *rysning* kändes som jag skulle sabba alltihop. Men nu ska jag göra ett nytt försök med din manual bredvid mig.
    Maria

Lämna ett svar till Stefan Deak Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>