«

»

Jan
15

Affärsnyttan kring Guy Kawasakis twittervanor

I ett inlägg från igår ”Så hanterar du din digitala identitet i framtiden”, hänvisade jag till en artikel om Guy Kawasakis twittervanor på Schmula.

Det räkneexempel som har angetts har brister. Framför allt eftersom antalet tweets är inte går tillbaka till den absoluta starten då Guy började använda Twitter i augusti 2007 utan från det första inlägg som skribenten Psabilla själv kunde hitta från Guy i sin egen feed. Så här ser Psabillas ursprungliga räkneexempel ut igen.

  • Guy’s earliest tweet I could find was dated November 8, 2008 — 64 days ago.
  • Within 64 days, Guy Kawasaki has 16,457 tweets.
  • This means the following:
    • 16457/9.14 weeks = 1800 tweets per week (tpw)
    • 16457/64 days = 257 tweets per day (tpd)
    • 16457/1536 hours = 10 tweets per hour (tph)
    • 16457/92,160 minutes = 0.17 tweets per minute (tpm)
    • 16457/5,529,600 second = 0.003 tweets per second (tps)

Icke desto mindre är Guy Kawaski en flitig twittrare. Eftersom det är så roligt med överslagsräkning tänkte jag ge mig in på att tvätta datat och se på affärsimplikationerna av Guys twittrande. I det följande kommer jag att titta på ROI för Twitter. Ta beräkningarna med en nypa salt. Jag har inte suttit dubbelvikt som en ostbåge över kalkylerna under någon längre tid.

Enligt TweetStats för Guy Kawasaki började han använda Twitter i augusti 2007, dvs mer än ett år innan det som Psabillas räkneexempel tar sin utgångspunkt ifrån. Detta ändrar förstås förutsättningarna kraftigt.

Låt oss anta att Guy började twittra den 1 augusti 2007. Den första i månaden känns bra. Rimligt på något vis. En möjlighet till nystart som Guy slängde sig över och omfamnade. Han kanske hade planerat det i månader. Nåväl.

Fram tills idag den 15 januari 2008 har han postat 16745 tweets. Från den 1 augusti 2007 till den 14 januari 2008 är det 532 dagar vilket ger följande beräkning:

  • 16745/70 veckor = 239,2 tweets per vecka (TPV)
  • 16745/532 dagar = 31,5 tweets per dag (TPD)
  • 16745/12768 timmar = 1,3 tweets per timme (TPT)
  • 16745/766080 minuter = 0,02 tweets per minut (TPM)
  • 16745/45964800 sekunder = 0,0004 tweets per sekund (TPS)

En TPT på 1,3 tillåter ungefär fem och en halv timmes sömn per natt, vilket är normalt för en driven entreprenör i Silicon Valley i Kalifornien.

Guy följer för närvarande 51028 twittrare och har själv 48189 följare. Om vi tänker oss att Guy själv lagt till alla dessa följerslagare manuellt och vi antar att den operationen tar 20 sekunder med sidladdningstider mm ger detta vid handen att Guy ägnat 20×48189 = 963780 sekunder åt att lägga till följeslagare.

Detta motsvarar 963780/60 = 16063 minuter, 16063/60 = 268 timmar eller 268/24 = 11 dagar.

Om vi vidare antar att Guy tjänar en miljon dollars om året och ett normalt arbetsår består av 250 dagar (extrapolerat från Sverige) betyder det i sin tur att kostnaden för att lägga till dessa användare hittills uppgått till ca 44000 dollars (~350000 kronor med dagens växlingskurs).

Så hur ser det ut med Guys return on investment?

Har man 48189 följare på Twitter tillhör man definitivt något som kallas för The Twitterati, vilket på svenska kan översättas till ”gräddan”. Tycker man bättre om franska är ”crème de la crème” ett motsvarande uttryck.

Med en tweet når han teoretiskt sett närmare 50000 personer.

Om vi antar att Guy har en konverteringsgrad på 1 % innebär detta att han för närvarande kan styra 482 personer till en viss adress per tweet. Räknar vi med de 31,5 tweetsen per dag innebär det att 482×31,5 = 15183 personer går till de adresser som han pekar på.

Om vi vidare antar att de sidor Guy pekar på publicerar annonser som har en CPM på 30, innebär det att Guys länkningar för närvarande är värda (15183/1000)x30 = 455 kronor per dag.

Utslaget på ett extrapolerat arbetsår om 250 dagar innebär det alltså att värdet för Guys Kawasakis twittervanor från och med nu och allt annat lika skulle ha ett bruttovärde på 113750 kronor. Och då räknar jag förstås inte med tillväxt.

Om vi nu slutligen antar (alltså antar, inte spekulerar, antar) att Guy Kawasaki tar en kommissionsavgift på 10% för varje styrning motsvarar detta 46 kronor om dagen motsvarar detta en årlig inkomst på 11500 kronor vilket i sin tur ger en ROI på 30 år, under förutsättning att Guy Kawasaki upprätthåller samma tempo och inga nya följare tillkommer.

Nu kommer sannolikt förutsättningarna ändras kraftig i det kommande. Redan om fem månader förväntas nämligen Guy Kawasaki ha fördubblat sin följarbas. Dessutom finns det förstås en uppsjö av andra parametrar att ta hänsyn till, vilket jag inte gjort. Men det får bli en annan kalkyl.

Bilden kommer från mfilej

4 comments

  1. Stefan Tell says:

    Helt galet.
    Med det här som underlag kunde man säkert göra en hyfsat välbesökt webb som bara visar statistik om just hans Twitter-vanor och diverse beräkningar (som såklart skulle uppdateras i realtid). Kan ju säkert vara en lönsamt projekt i sig och en affärsidé så god som någon.

  2. Niclas “Deeped” Strandh » Blog Archive » Strandh delar med sig - 2009 01 19 says:

    [...] Affärsnyttan kring Guy Kawasakis twittervanor | stefan deakRoande läsning. [...]

  3. Stefan Deak says:

    Haha! Kör på Stefan. Jag kommer i alla fall att hålla bra uppsikt på den siten ^^

  4. Kortbloggat 19-23 januari (re:pub) | Niclas Strandh digitalPR says:

    [...] Affärsnyttan kring Guy Kawasakis twittervanor | stefan deak Roande läsning. [...]

Lämna ett svar till Stefan Tell Avbryt svar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>